hoe kom ik van een burn out af

Help Ik Heb Een Burn-out, Wat Nu?

De Sociaal Meesterschap Videotraining: 

[Gratis 3-Delige Videotranig]
Meld je aan en ontvang de exclusieve 3-delige Sociaal Meesterschap vidoetraining gratis in je mail!
Ik ben erbij!
Ik weet zeker dat je dit gaat waarderen!

Burn-out, een begrip dat je naar mijn idee steeds vaker hoort.

Ik heb er zelf in ieder geval pasgeleden nog mee te maken gehad. Niet heel ernstig, maar ik had zeker burnout verschijnselen.

De laatste maanden heb ik mezelf constant uitgedaagd waarbij ik continue op zoek was naar de grens.

Eerder op staan, langer doorwerken, meer gedaan krijgen in dezelfde tijd, noem het maar.

Met name in januari, toen trok ik nog even een sprintje.

Moraal van het verhaal?

Ik heb nog nooit eerder zulke stappen gemaakt in zowel mijn persoonlijke ontwikkeling, (karakter) als professionele ontwikkeling (carrière).

De keerzijde, ik was uitgeput en daarmee bedoel ik niet zomaar een beetje moe.

Nee.

Letterlijk uitgeput.

Gewoon geen energie meer. Mentaal en fysiek was even ik op.

Ik had geen zin meer om onder de mensen te zijn, de sportschool in te duiken, of te werken aan mijn projecten.

Zelfs yoga en meditatie kostte me te veel moeite…

Het is de kunst om constant dat randje op te zoeken voor ulitieme persoonlijke groei, zonder dat we zo uitgeput raken dat we praktisch niets meer kunnen…

Charisma Tip: Het boek Peak Performance – Elevate Your Game, Avoid Burnout, and Thrive with the New Science of Success heeft mij hierin de grootste inzichten gegeven.

Wat Je Kunt Doen Om Een Burn-out Te Voorkomen

Het belangrijkste met burn-out of burn-out verschijnselen is dat je niet over het randje gaat.

Heel simpel.

Als je eenmaal over dat randje heen bent, is het vaak te laat. Ons lichaam trekt dan zelf de rem erop en als dat gebeurd ben je er veel langer zoet mee.

Het is dus belangrijk je precies bewust te worden hoe je je voelt en kijken of er iets anders is dan gewoonlijk.

Ik merkte zelf na een aantal dagen dat de moeheid niet ophield dus wist ik dat er iets mis was.

Het duurde een goeie netflix en chil gedomineerde week om me weer de oude te voelen.

Niks aan het handje.

De nummer #1 regel om burn out te voorkomen is: ga niet over dat randje! Het wordt namelijk een ander verhaal als we in zo’n situatie op hetzelfde tempo door blijven buffelen.

Als we eenmaal over dat randje zijn, dan duurt het veel en veel langer voordat we weer de oude zijn.

We Willen Ook Niet Soft Worden

Wat ik hiermee wil zeggen is dat als je snel grote stappen wil maken in je (persoonlijke) ontwikkeling, moet je jezelf naar mijn idee continue uitdagen en constant je grenzen opzoeken.

Het probleem bij veel mensen is dat ze niet bewust genoeg zijn van zichzelf.

Ze dagen zichzelf uit en gaan dan te lang te ver door.

Ik kan het je uit eigen ervaring vertellen.

Ik was 21 toen ik het diepste dal van mijn leven bereikte, totaal opgebrand en het kostte me al met al een jaar er weer helemaal bovenop te komen.

Ik was simpelweg te ver gegaan.

Wat er nu anders is met toen is dat ik mezelf inmiddels harder uitdaag dan ik toen deed, alleen weet ik van mezelf wanneer ik even moet stoppen en tijd voor mezelf te nemen.

Meer is het niet.

We moeten ons namelijk ook niet bang laten maken voor de mogelijkheid burn out te raken.

Het is namelijk iets dat pas voorkomt als je een aantal ‘hokjes’ als te weinig slaap, te lange dagen, te weinig tijd voor jezelf (continu bezig zijn met sociale media), kan afvinken.

3 Tips Om Van Een Burn-out Af Te Komen

Tip #1: Voorkomen is beter dan genezen

Het belangrijkste element bij het voorkomen van een burn-out is dus dat we niet te ver of te lang doorgaan.

Zoals ik daarnet ook al even zei, als we eenmaal over het randje zijn, duurt het veel en veel langer voordat we weer de oude zijn.

Soms wel maanden!

Dit heeft te maken met onze biologie.

Ons lichaam veranderd constant door zowel interne en hormonale processen als onze omgeving.

Het zijn een soort van cyclussen die invloed hebben op ons presteren en het is enorm belangrijk ons hiervan bewust te zijn en hierna te luisteren!

Ikzelf merk zelf heel goed wanneer mijn prestaties in een cyclus lopen. Het ene moment ben ik niet te stoppen en de andere niet vooruit te branden.

Vaker niet te stoppen dan niet vooruit te branden, maar toch. Het gebeurt.

Het forceren van ‘een gevoel van luiheid’ of ‘even geen zin’ is goed, maar je zal op een gegeven moment overduidelijk merken als je met burn-out verschijnselen te maken krijgt.

Dan is het niet zomaar geen zin of een beetje moe.

Je krijgt snel genoeg in de gaten dat het presteren zoals je het gewend was minder wordt, hoe hard je ook probeert.

Kortom, voordat je jezelf in de situatie krijgt dat je je leven noodgedwongen op een tijdelijke pauze moet zetten, neem je rust. En daarmee bedoel ik koppie los!

De natuur of de sportschool in dus.

Op die manier kun je even losmaken van alles stress en gedachten die je in de eerste plaats zo moe maken.

Tip #2: Ditch the smartphone

Een avondje op de bank met je smartphone is in mijn ogen een minder goed idee omdat nog altijd met dingen bezig bent.

Onze telefoon zorgt elke keer dat we erop kijken voor impulsen die ons aan het denken zetten en afleiden.

Met name sociale media is iets waar we echt voor uit moeten kijken.

Het is namelijk een omgeving waarin veel mensen een ‘perfecte’ situatieschetsen wat ervoor kan zorgen dat we ons minderwaardig over onszelf of onze situatie gaan denken.

Het kan op die manier voor negatieve gevoelens zorgen en ons laten vergeten waar we allemaal dankbaar voor mogen zijn.

Binnenkort meer over de impact van sociale media!

Tip #3: Doe yoga, pomp ijzer of ga mediteren

Zoals je waarschijnlijk al in de gaten hebt, hangen deze drie tips enorm nauw met elkaar samen samen.

Bij het voorkomen (of in het geval dat je al met een burn-out zit) is het belangrijk niet zozeer fysieke rust maar mentale rust voor onszelf te creëren.

Tijdens werk of studie zijn we constant bezig en indien uitdagend genoeg, bevinden we ons hierbij regelmatig in de zogenaamde ‘fight or flight’ modus.

Dat, in combinatie met al dat denken, strategen en uitdagen brengt de nodige stress met zich mee.

Het is om die reden belangrijk gedurende de dag verschillende rustmomentjes voor onszelf te creëren.

Als we dit niet doen lopen we risico op om burn-out te raken.

Ik heb soms dagen dat ik 12 tot 15 uur werk aan bijvoorbeeld dit project en een dag voor de camera brengt genoeg uitdaging en daarmee de nodige stress met zich mee.

Om dat gevoel van stress te zoveel voorkomen, neem ik strategische pauzes tussendoor.

Die strategische pauzes variëren van 5 minuten koffie of 10 minuten meditatie tot half uurtje yoga of een goeie workout in de sportschool!

Al die dingen hebben een positieve invloed op zowel onze fysieke en mentale gemoedstoestand.

Het resultaat: minder stress!

En omdat stress de #1 oorzaak is van burn-out is het dé manier er een te voorkomen!

Kortom, strike a pose and relax! 🙂

Toodles, Tom

DE BESTE STRATEGIËN IN ÉÉN GIDS!

Gratis PDF-Download:
ULTIEME STRATEGIËN VOOR
MEER CHARISMA &
SOCIAAL ZELFVERTROUWEN
DOWNLOAD
Geen zorgen, je kunt je altijd weer afmelden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *