Het Leven Is 10% Wat Er Gebeurt En 90% Hoe Je Daarop Reageert

De Sociaal Meesterschap Videotraining: 

[Gratis 3-Delige Videotranig]
Meld je aan en ontvang de exclusieve 3-delige Sociaal Meesterschap vidoetraining gratis in je mail!
Ik ben erbij!
Ik weet zeker dat je dit gaat waarderen!

Hoe vaak heb je met tegenslagen te maken gekregen? Van die tegenslagen die totaal onverwacht op je pad kwamen en een enorme impact op je leven hadden.

Van die momenten dat het lijkt of de wereld even stilstaat.

Hoe voelde je op dat moment?

Ik vraag dit omdat we vaak totaal geen controle hebben over dit soort situaties. Ze gebeuren gewoon. Het maakt simpelweg deel uit van het leven.

Waar we echter wel controle over hebben is hoe we op dit soort situaties reageren.

Het gezegde gaat dat het leven enkel 10% wordt bepaald wat er gebeurt en 90% hoe we op die zaken reageren.

Dit vind ik zo’n sterke uitspraak dat ik er een artikel aan wilde wijden.

Waarom? Omdat op het moment we externe invloeden als mensen, situatie of dingen ons zelfvertrouwen en interne geluk laten beïnvloeden, kunnen we nergens meer van op aan.

Er zijn genoeg mensen die alles en iedereen de schuld geeft voor hun situatie en daarmee zelf geen verantwoordelijkheid nemen over de uitkomst van hun leven.

Een fout die veel mensen enorm duur komt te staan.

Nu zeg ik niet dat je overal maar ok mee moet zijn en nergens meer pissig om mag worden. Natuurlijk niet. Wij mensen zijn emotionele wezens en hebben dat soms zelfs nodig.

Ondanks dat dit in het moment wellicht goed voelt, lost het in essentie niets op.

Er zullen altijd vervelende of nare dingen blijven gebeuren, ongeacht hoe we daarop reageren dus waarom zouden we er dan geen positieve draai aan willen geven?

De reactie die we op een bepaalde situatie hebben is namelijk doorslaggevend voor hoe we onszelf erbij gaan voelen.

Het lijkt wellicht een vreemde denkwijze maar ik denk oprecht dat het leven enkel 10% is wat er gebeurt en 90% hoe we daarop reageren.

“Het leven is enkel 10% wat er gebeurt en 90% hoe je daarop reageert” – Charles R. Swindoll

Het leven is enkel 10% wat er gebeurt

Op het moment dat je je geluk en gevoel voor eigenwaarde laat afhangen aan iets buiten jezelf, trek je op ten duur aan het kortste eind. Denk hierbij aan een religie, bezit of persoon.

Het kan simpelweg niet.

Veel mensen hebben het idee hebben dat ze niet gelukkig zijn omdat geen aantrekkelijke partner hebben of omdat ze niet rijk zijn. Maar als we ons eigenwaarde baseren op iets buiten onszelf, zullen we nooit volledig op onszelf kunnen vertrouwen.

We mogen om die reden nooit toestaan dat mensen of situaties ons geluk, gevoel voor eigenwaarde of zelfrespect dicteren en daarmee op een negatieve manier beïnvloeden.

Omdat het leven niet gaat over wat er gebeurt, maar hoe we daarop reageren, hoe kunnen we dan positief op iets reageren als ons gevoel voor eigenwaarde daarvan afhankelijk is?

Precies.

Tegenslagen horen nu eenmaal bij het leven en we moeten onszelf daarop voorbereiden.

In het geval dat we in dat geval een tegenslag te voortduren krijgen, zullen we nooit geheel in staat zijn daar op de juiste manier op te reageren.

Je mag jezelf om die reden simpelweg niet afhankelijk maken van iets buiten jezelf.

Kijk:

Ik probeer hier niet te zeggen dat je niet boos, verdrietig of teleurgesteld mag reageren.

Ik zeg enkel dat je er niet te lang in moet blijven hangen als er iets naars gebeurt, omdat de reactie dicteert hoe we ons er uiteindelijk over zullen voelen.

Niets is permanent en hoe erg het ook is, het zal weer voorbijgaan.

Het leven is 90% hoe we erop reageren

De reactie die we hebben op een bepaalde gebeurtenis is doorslaggevend hoe we ons ergens bij gaan voelen.

Goed. “Maar hoe kunnen we er nu voor zorgen dan die 90% binnen onze controle ligt?” Hoor ik je denken.

Het antwoord is simpeler dan je denkt, namelijk door je dankbaar te zijn. Er is namelijk geen andere keuze dan positief te reageren als je oprecht dankbaar bent voor wat je hebt.

Ik weet als geen ander dat het leven soms keihard kant zijn, geloof me.

Ik heb vele jaren geworsteld met mislukking en spijt, maar elke keer dat ik viel, ben ik weer op gestaan en dat is wat aan het einde van de dag telt.

Vaak geven we te makkelijk op.

Het is die vastberadenheid die doorslaggevend is voor waar we uiteindelijk staan in het leven en net als zoveel van dit soort cliché dingen begint ook dat met een keuze hoe we ergens op reageren.

Geven we op of gaan we door?

De Sociaal Meesterschap Videotraining: 

[Gratis 3-Delige Videotranig]
Meld je aan en ontvang de exclusieve 3-delige Sociaal Meesterschap vidoetraining gratis in je mail!
Ik ben erbij!
Ik weet zeker dat je dit gaat waarderen!

Waar je op focust, groeit!

Natuurlijk ga ik je hier niet laten zitten zonder je een oplossing te geven.

Een van meest effectieve manieren om onze reactie op de dingen die gebeuren te beïnvloeden is het bedenken waar we dankbaar voor zijn.

Ik weet dat dit ietwat simpel klinkt, maar vergis je niet.

Dit is iets dat namelijk niet alleen enorm behulpzaam kan zijn tijdens tijden van tegenslag, maar natuurlijk ook tijdens tijden van voorspoed!

Zoals ik al zei: waar je op focust, groeit!

Maak het jezelf een gewoonte elke dag te bedenken waar je allemaal dankbaar voor bent.

Ik herinneren mezelf er altijd aan dat de kans dat je in een ‘eerste wereldland’ geboren wordt 1 op 8 is. Dus voor ieder van ons, wonen er 7 mensen in een tweede of derdewereldland!

Dit zet voor mij altijd alles waar ik me op dat moment druk om maak in perspectief.

En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat we in een tijd leven met internet, mobiele telefoons en commerciële luchtvaart…

Wij Nederlands zijn over het algemeen een nuchter volk.

Maar als we eens stoppen met rennen en alles waar we mee bezig zijn en onszelf eens realiseren hoe bijzonder het allemaal is, zullen we beter in staat zijn beter te reageren op de dingen die gebeuren!

5 Manieren die kunnen helpen anders te reageren

Door te zeggen dat het leven 10% is wat er gebeurt en 90% hoe je reageert, leggen we de verantwoordelijkheid bij onszelf neer.

Dankbaarheid is echter niet de enige manier hoe we de reactie op de dingen die gebeuren kunnen veranderen.

Dus hoe veranderen we de manier waarop we reageren?

Als je net zo’n gevoelig persoon bent als ik, heb je waarschijnlijk moeite met je emoties.

Dat komt omdat je in dit geval heftiger reageert op energie om je heen en de dingen die invloed hebben op die energie.

Dat maakt het moeilijk voor ons om niet op dingen te reageren.

Of je dit nu herkent of niet, er zijn een aantal universele manieren hoe je je emoties kan reguleren en dus de reactie die je hebt op de dingen die gebeuren daadwerkelijk te veranderen.

Nogmaals, dit betekent niet dat je niet met een bepaalde emotie mag reageren. Dat kan altijd.

Dit betekent enkel dat je meer controle heb op je reactie en dus dat je meer in staat bent te reageren hoe jij wilt reageren.

#1: Motie creëert emotie

Als je graag positiever wil reageren op iets dat gebeurt, kom in beweging.

Zoals de titel verklapt, motie creëert emotie.

Onderzoek heeft aangetoond dat beweging en zelf bepaalde houdingen, onze gemoedstoestand positief kan beïnvloeden.

Als je vastzit in een sleur, kom in actie. Het maakt niet uit hoe we ons in het moment voelen, ga buiten hardlopen, pomp ijzer of doe yoga.

Beweging zorgt namelijk voor meer zuurstof in het bloed en de afgifte van hormonen als endorfine en dopamine in onze hersenen en zenuwstelsel.

Het zal me altijd blijven verbazen hoe goed dit werkt!

#2: Herdefinieer je doelen

Wanneer ben je voor het laatst gaan zitten en eens goed gaan nadenken over de doelen die je wel of niet voor jezelf gesteld hebt?

Daarmee bedoel ik natuurlijk geen een to-do-lijstje.

Daarmee bedoel ik ook niet een planning maken over de dingen die van je ‘verwacht worden’ of die anderen belangrijk vinden.

Nee.

Ik bedoel wanneer ben je voor jezelf nagegaan wat je nou écht wilt bereiken en uit dit leven wilt halen?

Is het een tijdje geleden alweer?

Dit is belangrijk want je kunt namelijk nooit duidelijkheid krijgen in het leven als je geen zinvolle doelen stelt.

Het nagaan wat we nou écht uit het leven willen halen en het stellen van bijpassende en zinvolle doelen is net als fitness voor het brein.

Het werkt net als meditatie en reflectie enorm goed tegen stress en negatieve gevoelens.

Kortom, ga eens goed na wat je écht uit het leven zou willen halen en zorg dat wat je bedenkt niet alleen over oppervlakkige zaken gaat maar echt impact heeft.

Hierdoor creëer je een heldere waarom die je kracht geeft op momenten dat het allemaal even tegen zit.

#3: Doe wat voor anderen

Een bijdrage leveren aan anderen is iets dat zoveel voldoening met zich mee kan brengen dat er weinig aan kan tippen.

Ken je dit gevoel?

Dat je bijvoorbeeld een Omaatje hielp haar tas in de auto te krijgen bij de supermarkt en later trots jezelf op je schouder klopte met het idee “dat heb je goed gedaan maat”?

Precies dat bedoel ik.

Het maakt niet uit hoe groot het is zolang de intentie maar goed is. Dat gevoel van voldoening komt namelijk vanzelf, ongeacht hoe groot of klein.

Het is een onmiskenbaar gevoel dat je zeker zal helpen anders te reageren op wat er gebeurt.

#4: Verander je omgeving

Als je je rot voelt, verander dan je van omgeving.

Onderzoek heeft aangetoond dat met name natuur een enorm positieve impact heeft op onze gemoedstoestand en ons creatief vermogen.

Dus ga naar het strand of ga de natuur in!

Hiermee doorbreek je het patroon waar je op dat moment inzit. Door de omgeving te veranderen leidt je jezelf als het ware af van hetgeen waar je op dat moment rot over voelt.

#5: Zoek de stilte op

Ons brein is net een slingeraapje dat van tak naar tak spring en dat ‘apenbrein’ is lastig te temmen.

Het kost om die reden discipline om het te leren, maar het is het waard.

Meditatie heeft namelijk enorm veel voordelen waaronder een verandering in de hoeveelheid cortisol, het stresshormoon.

Het is een fascinerende manier om meer controle te krijgen op hoe je je op een bepaald moment voelt.

Je zou echter iemand moeten vinden die je kan leren hoe je op de juiste manier kunt mediteren omdat meditatie iets is dat echt wat oefening vereist.

In dit artikel leer ik je hoe je dat doet.

Einde.

DE BESTE STRATEGIËN IN ÉÉN GIDS!

Gratis PDF-Download:
ULTIEME STRATEGIËN VOOR
MEER CHARISMA &
SOCIAAL ZELFVERTROUWEN
DOWNLOAD
Geen zorgen, je kunt je altijd weer afmelden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *