meer zelfvertrouwen in sociale situaties

Mijn 4 Beste Oefeningen Voor Meer Zelfvertrouwen In Sociale Situaties

De Sociaal Meesterschap Videotraining: 

[Gratis 3-Delige Videotranig]
Meld je aan en ontvang de exclusieve 3-delige Sociaal Meesterschap vidoetraining gratis in je mail!
Ik ben erbij!
Ik weet zeker dat je dit gaat waarderen!

De belangrijkste stap die je wil maken voor het ontwikkelen van meer sociaal zelfvertrouwen is er op uitgaan en je onzekerheden onder ogen komen.

Door jezelf in uitdagende (sociale) situaties te gooien leer je meer en meer op jezelf te vertrouwen.

De angst voor sociale druk, afwijzing en andere gênante situaties is een veelvoorkomende blokkade die enorm veel mensen ervan weerhoudt vrij en ongeremd door het leven te gaan (al willen de meeste dit niet meteen toegeven).

De volgende tips zijn een serie van oefeningen en mindsets zullen je ertoe dwingen deze angsten onder ogen te komen.

Het zal je helpen om uiteindelijk die veel gewenste vrije en ongeremde houding aan te nemen!

Lets dive into it…

Oefening #1: Vraag Een Vreemde Op Date

Mijn favoriete en met stip op #1 meest effectieve oefening van allemaal, een vreemde op date vragen!

Hah! Ik hoor je al denken, dit ga je niet menen toch Tom?!

Zeker wel.

Ik weet dat het niet echt gebruikelijk is in onze cultuur en dat is nou precies het mooie eraan.

Iemand die je nog niet zo goed kent op date vragen is namelijk een enorm gedurfde en om die reden vooral een uitermate effectieve oefening in het overwinnen van de angst voor afwijzing!

Je leunt op zo’n moment als het ware vol in de angst en gaat daarmee de strijd ermee aan.

Dit is een van de meeste effectieve remedies om angst te overkomen en boven alles ook nog eens enorm waardevol voor als je liefdesleven wel wat aandacht kan gebruiken.

Begrijp me niet verkeerd trouwens…

Het doel van deze oefening is niet het succesvol regelen van meer dates in je leven, maar vooral het overwinnen van de angst voor afwijzing.

Of je nu dates regelt of niet is irrelevant.

Het idee van het direct vragen voor een date, zonder dat je eromheen draait, is dat je sneller afgewezen wordt.

Ja, we zijn inderdaad op de afwijzingen uit.

Puur om jezelf in te laten zien dat er niets is om je zorgen om te maken en je zal daarnaast nog verrast zijn dat je wegkomt met een afspraakje of twee!

Het op een vreemde afstappen in de stad, een bar of op de universiteit en simpel zeggen “Hey, ik ben benieuwd of je net zo leuk bent als ik denk dat je bent, kunnen wij eens een keer een op thee drinken om uit te vinden of dit ook echt zo is?”, is helemaal niet zo gek moeilijk, geloof me. 😉

Het kant enorm beangstigend zijn, ik weet het.

Als het je simpelweg niet lukt door de zenuwen, geen probleem. Chil even een half uurtje of ga lekker naar huis en probeer het een andere keer opnieuw!

De eerste keer dat ik dit deed was in het eerste jaar van mijn studie.

Het feit dat ik naar de stad verhuisde dwong me iets anders te doen dan ik daarvoor altijd gedaan had.

Ik zag een superleuke meid in de bus en sprak haar op de bushalte aan.

Ze had een vriendje. Jammer.

Ik had mijn directe doel niet bereikt maar wat ik toen realiseerde was veel waardevoller.

Ze nam het op als een mooi compliment, vond dat ik superveel lef toonde en als ze vrijgezel was geweest er niet over na had hoeven denken.

Moraal van het verhaal; die angst voor afwijzing was nergens voor nodig!

Het zal ongetwijfeld een tijdje duren voordat je zoiets zonder moeite kan doen dus geef niet te snel op.

Blijf doorgaan totdat je je comfortabel voelt om mensen te ontmoeten.

Dit is een proces dat weken, soms wel maanden in beslag kan nemen, maar de beloning in de vorm van een enorme boost in je zelfvertrouwen en de potentiele afspraakjes is het zeker waard!

Oefening #2: Vraag Iemand Voor Een Gunst

Net als bij de vorige oefening zal deze oefening je helpen de angst voor sociale druk te overwinnen, door je jezelf vaker in uitdagende situaties te duwen.

Een mooie hiervoor is iemand om een gunst vragen.

Je krijgt in zo’n situatie ongetwijfeld te maken met weerstand en onder andere dat gaat je helpen leren hoe je met sociale druk om te gaan.

Je vraagt iemand of ze je bijvoorbeeld naar het vliegveld willen brengen.

Dit kost degene die je het vraagt minimaal 2,5 uur van zijn vrije zaterdag en je gaat hierbij in alle waarschijnlijkheid weerstand krijgen.

Het is de bedoeling dat je die persoon gaat overtuigen dat wat je vraagt geen ‘big deal’ is.

Een goede regel hiervoor is, zonder dat het te opdringerig of wanhopig over te komen, is dat je het vier keer vraag.

De 4x-regel noem ik dit ook wel.

Voor de meeste mensen kan dit, omdat het sociale spanning creëert, nogal ongemakkelijk zijn en om die reden iets wat veel mensen vermijden.

Wanneer je dit probeert, zal je merken dat er niets slechts gebeurt. In het ergste geval heb je een licht gespannen interactie.

Op zijn best krijg je je zin en kom je op tijd voor je vlucht.

Jezelf leren uitdagen en (risico’s durven ervaren) door sociale spanning en afwijzing zal je helpen zelfverzekerder over te komen in sociale interacties.

Je leert daarnaast ook omgaan met de angst voor afwijzing.

Je zal simpelweg zien dat de afwijzing in werkelijkheid lang niet zo vervelend is als dat je in eerste instantie verwachte.

Om het maximale uit deze oefening te halen geldt, hoe vaker je het doet hoe beter.

Hoe meer mensen je opbelt met de vraag of ze iets voor je willen doen, des te meer comfort en vertrouwen je zult ontwikkelen voor jezelf in situaties als deze!

Ik raad je daarom aan om dit zo vaak te doen totdat je je helemaal op je gemak voelt en je er niet langer een negatief gevoel bij krijgt.

Je ziet vaak dat mensen zich snel gepasseerd voelen als ze niet hun zin krijgen.

Ze ontwikkelen allerlei negatieve gevoelens bij het feit dat ze afgewezen worden en het enige wat dat laat zien is een teken van onzekerheid.

Ze nemen zichzelf veel te serieus.

Wat ik met deze oefening daarentegen voornamelijk voor je wil bereiken is dat je altijd om jezelf kan lachen totdat je op een punt komt dat niks je echt meer voor langere tijd dwars kan zitten…

Oefening #3: Forceer Gênante Situaties

Het forceren van gênante situaties is een oefening waarbij je opzettelijk in een ongemakkelijke situatie te komen.

De veelvoorkomende angst om voorschut te komen te staan en uitgelachten te worden is een van de voornaamste redenen voorzichtig en defensief gedrag.

Hoe we hier overheen komen?

Door in de angst te leunen en ongemakkelijke moment juist te forceren, bevrijden we onszelf van ons sociale masker en creëren we een meer oprechte en charismatisch indruk.

Tijdens coaching sessies wil ik dit wel een demonstreren door midden op straat keihard te gaan klappen.

Ik laat daarmee zien dat een paar scheve blikken of iemand die je vraagt of alles ok is het ergste is wat er dan kan gebeuren…

Ik doe dit omdat cliënten zich vaak veel te veel zorgen maken om wat de mensen om hun heen ergens van zouden vinden.

De realiteit? Niemand geeft ergens om.

Je zal merken dat de meeste mensen al druk genoeg met zichzelf zijn, laat staan dat ze ook nog op anderen moeten letten.

Een andere leuke experimentele manier om dit mee te maken is midden in de winkelstraat op de grond gaan liggen.

Je zal merken dat de meeste mensen niets kan interesseren of zelfs niet eens iets in de gaten hebben.

Een essentieel inzicht voor een vrij en ongeremde houding in sociale situaties als je het mij vraagt!

Oefening #4: Laat Je Gaan In Sociale Situaties (vrij en ongeremd)

Deze oefening gebruikt in principe hetzelfde concept maar dan net een tandje verder.

Met laat je gaan bedoel ik; wees vrij!

Dans in het openbaar, doe wat je wil, zeg wat je wil. De sleutels zit hem in het loslaten van de mening van anderen.

Zeg wat je wil zeggen en doe wat je wil doen!

Je zal nu vast denken “maar Tom, dat is toch niet goed voor mijn reputatie?!”

Ik weet dat het klinkt als sociale zelfmoord, maar geen zorgen, zo erg is het allemaal niet.

Je brein zal waarschijnlijk een scala van excuses bedenken om deze oefening te vermijden; maar als je dit doet, zal snel genoeg merken dat mensen er niets om geven.

Mensen zullen het in het ergste geval grappig vinden en je een beetje een ongemakkelijke blik geven, maar er zal in geen geval iets opmerkelijks gebeuren.

In het beste geval daarentegen zullen veel mensen het jusit enorm waarderen.

Om dit inzicht optimaal te laten inzinken, adviseer ik je dit elke dag minstens een minuut te doen totdat je totaal geen weerstand meer voelt bij de oefening!

Je zult ongetwijfelt geconfronteerd worden met bepaalde onzekerheden en dat is alleen maar goed.

Dat je sociale zelfvertrouwen als gevolg daarvan alleen maar toenmeemt klinkt logisch vind je niet?

Het zit hem namelijk in het leren omgaan met de sociale druk.

Om je zelfvertrouwen in sociale situaties te doen vergroten, zal jezelf moeten dwingen de ongemakkelijke emoties door de uitdagende situaties te accepteren.

Als gevolg hiervan, zal het veel gemakkelijker voor je worden om toegang te krijgen tot een sociale flow en daarmee gezien worden ultiem charismatisch!

Kortom, wees vrij!

Boks, Tom

DE BESTE STRATEGIËN IN ÉÉN GIDS!

Gratis PDF-Download:
ULTIEME STRATEGIËN VOOR
MEER CHARISMA &
SOCIAAL ZELFVERTROUWEN
DOWNLOAD
Geen zorgen, je kunt je altijd weer afmelden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *