3 Tijdmanagement Tips: Hoe je Effectief je Tijd Organiseert

Druk. We zijn allemaal druk. Maar doen we dan ook echt veel of lijkt het alleen maar zo?

Als we terugkijken op de dag, hebben we dan het gevoel dat we iets noemenswaardig bereikt hebben? Dat we écht productief zijn geweest?

Ik vraag het me af.

Als je iemand die je een tijd niet gezien hebt vraagt, hoe is het met je? “Ja gaat goed man, lekker druk!”

Maar niet altijd vindt iedereen dat even fijn.

We vragen onszelf volgens mij allemaal weleens af waar al die uren heen zijn gegaan en volgens mij willen we op zo’n moment allemaal dat er meer uren in een dag zouden zitten…

Geen zorgen, je bent niet de enige die hiermee worstelt.

Veel mensen hebben moeite met het ‘managen van tijd’. Ze vertellen zichzelf en anderen dat ze geen tijd hebben om te sporten of niet genoeg tijd over hebben voor zichzelf.

Effectief Met Je Tijd Omgaan Is Een Kunst!

We hebben het gevoel dat we niet genoeg tijd hebben, omdat we te druk zijn met ‘overleven’.

Herken je dit?

Kijk:

Het is niet dat we constant worden gehinderd met problemen, het is meer dat we simpelweg niet goed weten hoe we onze dagelijkse bezigheden het beste kunnen organiseren, denk je niet?

De vraag is dus, hoe vinden we nou meer tijd voor onszelf, zonder meer tijd te hoeven creëren?

Precies, iets om over na te denken.

Tijdmanagement begint met organisatie

Tijdmanagement is geen hogere wiskunde. Sterker nog, met een paar simpele strategieën kun je al vrij snel enorme winst behalen.

Het begint allemaal met organisatie.

Het feit dat het ene bedrijf succesvol en winstgevend is en het andere haar deuren moet sluiten, ligt in de meeste gevallen simpelweg aan een gebrek aan organisatie.

Een mooi voorbeeld hiervan vind ik de vergelijking van Noorwegen met Venezuela. Noorwegen heeft een van de grootste staatsfondsen van de wereld waarbij Venezuela letterlijk aan de grond zit. Terwijl beide landen over enorme hoeveelheden olie en gas beschikken.

Een mooi voorbeeld van de essentie van organisatie.

Zonder organisatie is het moeilijk te weten wat we op een dagelijkse basis het beste kunnen doen en hoe belangrijk elk van die dingen is voor onze lange termijn doelen.

Op het moment dat je begint met het organiseren van tijd, zal je niet alleen beter in staat zijn je dagelijkse taken af te ronden. Ook zal je beter in staat zijn een inschatting te maken waar die tijd het hards nodig is voor het bereiken van je lange termijn doelen.

Als je niet bekent bent met het idee dat schuil gaat achter het proactief stellen van doelen op basis van wat voor jou belangrijk is, dan is dit het moment om er mee te beginnen.

Het is namelijk een essentieel punt als het gaat om tijd management.

Stap #1: Stel heldere doelen

De #1 reden dat mensen in tijdnood komen is dat ze geen heldere doelen voor zichzelf stellen.

Het opstellen van heldere doelen, die enkel en alleen focussen op de zaken die er in jouw leven toe doen, is absoluut prioriteit op weg naar het effectief organiseren van je tijd.

In het geval dat je denkt prima onderscheid te kunnen maken tussen wat er wel en niet toe doet, zonder je doelen op te schrijven, zit je fout.

Dit om de simpele reden dat het opschrijven van doelen vele malen effectiever is dan ze zomaar even bedenken.

Zomaar terplekke wat doelen stellen geeft weinig urgentie en zal weinig invloed hebben op het beter organiseren van tijd. Er is niks frustrerender dan niet in staat zijn te doen wat je graag zou willen doen, maar jezelf nog niet zover hebt kunnen krijgen dat verlangen om te zetten in heldere doelen.

Het proactief stellen van doelen door er exact achter te komen wat je wil, waarom je het wil en hoe je het wil gaan doen, is een essentieel element in het effectief organiseren van je tijd.

Zorg ervoor dat je op een later moment tot in detail terug kan lezen waarom je datgene destijds wilde en wat je ermee wil bereiken.

Zeg dus niet dat je de wereld wil gaan rondreizen.

Nee, wees specifiek.

Welke landen? Waarom? Wat ga je er doen? Surfen? Hiken?

Het precies opschrijven van je doelen maakt het tastbaar, zodat het bijna voelt alsof het echt gaat gebeuren en dat zorgt voor de ambitie en dus de motivatie om het waar te gaan maken!

Stap #2: Neem de leiding

De tweede stap in het effectief organiseren van je tijd is de leiding nemen over jouw dag!

Ze zeggen niet voor niet, leef of wordt geleefd.

Duidelijk. Maar hoe doe je dat?

Het begint natuurlijk bij het stellen van heldere doelen die congruent, ofwel eerlijk naar jezelf zijn, dus niet wat ‘een ander’ van je verwacht.

In het geval dat je nog niet overtuigd bent, lees deze stap dan twee keer!

Als je je doelen eenmaal helder hebt voor jezelf, moet ze organiseren en kijken waar je de leiding kan nemen.

Wat zijn je doelen over de lange termijn? En wat zijn je doelen voor de middellange termijn lange en de korte termijn? Het is goed om je lange termijn doelen vervolgens op te breken in zogenoemde ‘mijlpalen’, zodat je iedere maand, week en dag kan mikken op een tussendoel.

Klinkt veel gedoe?

Snap ik. Maar zodra je voor jezelf helder hebt wat je wil, weet je ook wat je niet wil. Op die manier kun je simpel beter de leiding nemen over je tijd en daarmee jouw leven!

Als je dit doet zal je jezelf vinden met een lijst van doelen met bijhorende mijlpalen.

Lees ook: De 7 Beste Gewoontes Om Productiever Te Worden

Je weet nu precies waar je heen wilt!

Momenten als deze geven mij persoonlijk het idee dat ik ergens mee bezig ga wat er echt toe doet en dat is enorm krachtig!

Belangrijk om te onthouden; iedere stap is een stap in de goede richting ongeacht hoe groot. Laat je niet demotiveren door de bergen werk of inspanning die voor je liggen. Stap voor stap is de juiste strategie hier.

Focus liever op het proces dan op de resultaten!

Zodra je je focust op het proces en de kleine stappen de goede richting in, zal je merken dat de weerstand verdwijnt.

Als je met yoga een nieuwe pose aanneemt en je wil er meteen vol voor gaan, zegt je lichaam stop en komt de weerstand. Je moet daarentegen met een subtiel gevoel langzaam verder in de pose komen.

Voor mensen die geen yoga doen klinkt het misschien gek, maar wat ik hiermee duidelijk wil maken is dat ons lichaam een beschermingsmechanisme heeft.

Als we te ver gaan zegt het simpelweg: ‘tot hier en niet verder’.

Dit mechanisme speelt ook in andere facetten een rol naar mijn idee. Zodra iets boven onze pet ligt komt de weerstand om de hoek kijken.

Als we ervoor kiezen geen leiding te nemen heeft ons brein meer en meer reden ons te belemmeren in onze dagelijkse dingen.

Stap #3: Maak een einde aan uitstelgedrag

Het verschil tussen diegene die het lukt om zaken meteen grondig aan te pakken en de diegene die zichzelf net wat te vaak betrapt op het uitstellen van die belangrijke zaken, is het verschil in het bereiken van de ideale situatie waarin we zelf kunnen beslissen wat we met ons leven kunnen doen of niet.

Precies, uitstelgedrag. Ik noem het ook wel de stille doder van dromen.

Uitstelgedrag teistert vele van ons veel te vaak en als er iets slecht is voor je productiviteit, is het zaken vooruit schuiven.

We kunnen de beste doelen in de wereld stellen en alles tot in de puntjes organiseren maar als we niet doorpakken heeft het weinig zin niet? Precies.

Hoe kunnen we dit uitstellen nou het beste vermijden?

Uitstelgedrag is een van de redenen dat mensen niet in situaties zitten waar ze graag in zouden willen zitten. Zowel met het aanpakken van slecht gedrag, als het actie ondernemen richting een bepaald doel.

We willen allemaal wat bereiken, maar als het neerkomt op het efficiënt organiseren van onze tijd, zijn het er maar weinig die er in slagen.

Uitstelgedrag lijkt hier de grote oorzaak van te zijn.

De enige manier om uitstelgedrag de baas te worden, is je precies bewust te worden wat er op dat moment van je verwacht wordt.

Je weet inmiddels hoe je heldere doelen voor jezelf stelt en de leiding neemt, maar als je geen actie onderneemt en het enkel bij een plan blijft, ben je nog nergens.

De belangrijkste stap in dit alles is dus beginnen. Actie ondernemen.

De volgende keer dat je tegen de weerstand aanloopt om ergens mee bezig te gaan, geef jezelf enkel 20 minuten om eraan te beginnen. Als het niet werkt, leg je het weer neer.

Het is gewoonweg belangrijk dat je begint, al is het maar iets kleins.

Vaak als je eenmaal begint en je inziet dat het toch allemaal niet zo erg was als dat je je voorhield, doe je meer dan je aanvankelijk had afgesproken met jezelf.

Jezelf lekker voor de gek houden dus!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *