10 Essentiële Tips Om Zelfverzekerd Te Worden

Ik ben tot nu toe weinig mensen tegengekomen die zelfverzekerd zijn niet kunnen waarderen en ik denk dat het simpelweg een van de meest voorkomende wensen is.

Gelukkig kunnen we onszelf kunnen ‘aanleren’ om zelfverzekerder te worden en in dit artikel leer ik je hoe!

Het zit zo:

Zelfverzekerdheid komt voort uit het ontwikkelen van de juiste denkwijze en assertiviteit en daarmee het nemen van de juiste acties.

Zelfverzekerde mensen zijn zo zeker van zichzelf omdat ze zichzelf jarenlang constant ontwikkeld hebben en daarmee zijn of haar zelfvertrouwen over die periode hebben versterkt.

Dus vergis je niet, niemand is geboren met een met zo’n ijzersterk gevoel voor eigenwaarde die je wel eens bij mensen ziet!

Bekijk de cursus…

Hoezo Wees Gewoon Zelfverzekerd?

Zelfverzekerde vrienden zullen zeggen: “wees gewoon wat meer zeker van jezelf joh!” en inderdaad, makkelijker gezegd dan gedaan.

Voor iemand die niet zo zelfverzekerd van zichzelf is, is dit makkelijker gezegd dan gedaan. Het is namelijk een proces dat tijd nodig heeft.

Mensen die niet zo zelfverzekerd van zichzelf zijn, zijn meer afhankelijk van de mening van anderen omdat ze minder overtuigd zijn over hun eigen mening.

Ze kunnen daar niet op vertrouwen.

Ze focussen zich om die reden meer op wat anderen vinden en omdat anderen nooit het hele plaatje kunnen weten wat in veel gevallen voor een vertekend zelfbeeld kan leiden.

Je eigen mening is om die reden vele malen belangrijker!

Er zijn zoveel mensen die zelfvertrouwen in allerlei zaken zoeken, behalve bij zichzelf.

Ze zien niet in dat de negatieve zelfcommunicatie en veroordelingen van zichzelf de oorzaak is van hun zwakke zelfvertrouwen.

De mate van jouw zelfvertrouwen is dus niet onderworpen aan anderen. JIJ bent degene die moet inzien dat je er toedoet en je zal MOETEN wie je bent.

Waarom Zelfverzekerd Zijn Belangrijk Is

Een vrij en ongeremd leven is alleen mogelijk als je de mening van andere loslaat en begint met het volledig op jezelf te vertrouwen!

Er bestaat hierbij natuurlijk een duidelijk verschil tussen zelfvertrouwen en arrogantie.

Wat vaak over het hoofd wordt gezien is dat iemand met een sterk zelfvertrouwen, zich niet alleen bewust is van zijn of haar sterkte punten maar zeker ook de zwakte punten.

Het verschil tussen zelfverzekerde en arrogante mensen zit hem in dat zelfverzekerde mensen zich de zwakke punten volledig accepteren.

Arrogante mensen daarentegen zijn hun zwakke punten over het algemeen wat minder bewust. Als er bijvoorbeeld iets misgaat proberen ze hun fouten te verdoezelen of op andere te schuiven.

Je kunt ze herkennen aan de wat egocentrische houding.

Het gaat meestal meer over wat zij doen, gedaan hebben of nog zullen doen of het succes wat ze behaald hebben.

Aan de andere kant, zelfverzekerde mensen beschikken vaak over een aantal eigenschappen die ze onderscheidt van de rest. Zelfverzekerde mensen:

  • Kunnen goed met kritiek omgaan;
  • Staan zichzelf toe fouten te maken en deze vervolgens te accepteren;
  • Durven hun ongecensureerde mening te geven;
  • Deinzen niet terug om eisen te stellen;
  • Zijn in staat complimenten aan te nemen;
  • Zijn socialer en durven anderen te benaderen;
  • En durven NEE te zeggen!

“Nothing builds self-esteem and self-confidence like accomplishment.”– Thomas Carlyle

Waar Komen Remmingen En Verlegenheid Toch Vandaan?

Nathaliel Brandon verklaart in zijn boek ‘Six Pillars of Self-Esteem’ dat de oorzaak van een laag zelfvertrouwen terug te leiden is naar onze kindertijd. Terwijl we opgroeien worden ons twee soorten angst aangeleerd, namelijk, de angst om afgewezen te worden en faalangst.

Deze twee angsten zijn een veel voorkomend probleem die mensen ervan weerhoudt te doen wat ze het liefst zouden doen en ontstaan al vaak tijdens onze jeugd.

Kun je je nog herinneren hoe verschrikkelijk je het vond om als kind iets niet te mogen omdat je daar nog niet groot of oud genoeg was?

Dit is een van de oorzaken van een zwak zelfvertrouwen op de langere termijn.

Falen hoort bij het leven maar dat is als kind natuurlijk lastiger te relativeren als je dat niet wordt verteld. Dat iets niet lukt kan van allerlei verschillende oorzaken hebben maar als kind weet je dat nog niet.

Op het ene moment zitten we naar ons idee op de goede weg en op het andere moment gebeurt er weer wat dat ons achteruitzet.

Toen ik tijdens mijn studie mijn propedeuse haalde en dacht dat ik op de goede weg zat en er niks meer mis kon gaan, ging alles mis.

Ik brak mijn neus met skiën en was bond en blauw van een operatie toen bij ons het huis afbrandde.

Het moment dat zoiets op je dak komt, realiseer je je dat zekerheid niet bestaat en morgen alles anders kan zijn.

Je geloofsovertuigingen veranderen.

Volgens Psychology Today is hebben van verkeerde geloofsovertuigingen, naast emotioneel trauma als pesten of mishandeling, ook een oorzaak van een zwak zelfvertrouwen.

De beide vormen van angst die ik hierboven noemde zijn dus de resultaten van dit alles en zorgt voor voorzicht en geremd gedrag, in plaats van zelfverzekerd en ongeremd gedrag.

Aan de andere kant kan zelfverzekerdheid ook als arrogant geïnterpreteerd worden en vervolgens afwijzing tot gevolg hebben.

Als we faalangst en de angst voor afwijzing negeren, gaan we ons vrijer en ongeremder gedragen. Het is om die ongekend belangrijk dat we diep vanbinnen een sterk gevoel voor eigenwaarde creëren.

De beste denkwijze die ik hierbij kan bedenken is overgaan naar de kans voor winnen in plaats van de angst voor verliezen!

Het doel hiervan is ervoor zorgen dat onze acties vol vertrouwen uitvoeren zonder angst voor kritiek of afwijzing.

Als we afwijzingsangst of faalangst negeerden, zouden we ons niet geremd voelen.

Onze denkwijze zou vol zelfvertrouwen zijn, onze acties zouden vol vertrouwen zijn en we zouden in staat zijn om onze meningen te uiten zonder angst voor kritiek of afwijzing.

Zelfverzekerdheid Is Aangeleerd

Het goede nieuws is dat het bouwen van een sterk gevoel van zelfverzekerdheid, ondanks jarenlange sociale conditionering, te leren is!

Dit is een tegenstelling van wat veel mensen denken.

Ons brein is kneedbaar. Synapsen, zenuwcellen of zelfs hele hersengebieden kunnen veranderen.

De hersenen optimaliseren de datapaden voor lopende (denk)processen, wat betekend dat we onszelf kunnen aanleren meer zelfverzekerd te worden!

Dat is zeker de moeite waard sinds zelfvertrouwen de basis is voor het bereiken van grootse dingen!

Om dit te bereiken moeten we actief aan onszelf zelfbeeld en daarmee zelfverzekerdheid en zelfvertrouwen gaan werken.

De twee voornaamste elementen voor een positief zelfbeeld zijn zelfacceptatieen zelfrespecten daarom een cruciaal aspect in het versterken van je zelfvertrouwen.

“Nothing builds self-esteem and self-confidence like accomplishment.”Thomas Carlyle

Tips Om Zelfverzekerder Te Worden Op De Lange Termijn

Door rekening te houden met een klein aantal factoren is het dus mogelijk ons zelfvertrouwen te versterken.

Het is een langdurig proces maar als je de stappen, die je in dit artikel leert, op een consistente basis weet toe te passen, zal je merken dat je zelfbeeld of je gevoel van eigenwaarde en daarmee zelfvertrouwen meer en meer verbeterd.

Je zult begrijpen dat dit niet een van de een op de andere dag dingetje is dus wees voorbereid op hard werk.

Onthoud dat je met kleine stapjes ook vooruitgang boekt!

Tip #1: Zonder actie kom je nergens

JIJ bent verantwoordelijk voor hoe jouw leven loopt, niemand anders. Actie ondernemen is om die reden een van de belangrijkste stappen voor het bouwen van een sterker zelfvertrouwen.

Hier is mijn punt:Er zijn zoveel mensen die de oorzaak van hun ellende buiten zichzelf zoeken.

Ze geven dan de ‘schuld’ externe omstandigheden als ouders, docenten, de overheid, immigranten die hun baan inpikken, noem het maar.

Maak die fout niet.

Ik ben oprecht gefascineerd over hoe kneedbaar het leven eigenlijk is en vind het zonde dat er maar weinig andere mensen zijn die dat ook denken.

Reacties die ik vaak hoor als ik een opmerking maak dat mensen zelf verantwoordelijkheid voor de uitkomst van hun leven lopen ver uiteen.

Natuurlijk begrijp ik dat er oorzaken als ziekte en dergelijke voor oneerlijke situaties zorgt, maar over het algemeen hebben mensen wel degelijk de regie, alleen beseffen ze dat niet of nauwelijks of willen ze het simpelweg niet toegeven.

Je koppie erbij houden dus!

Focus op het moment, de vrienden, het werk, de taak die in het moment belangrijk zijn en maak keuzes op basis van jouw waarden en normen en wat jij belangrijk vindt!

Dit is belangrijk omdat je op dit soort momenten, momenten wanneer je jezelf uitdaagt, ongetwijfeld emotionele weerstand kan verwachten.

Neem verantwoordelijkheid en vecht voor wat je wilt!

Op die manier zal het nemen van de ‘juiste’ acties natuurlijker voelen, wat ongekend goed is voor een positiever zelfbeeld dat de sleutel is tot een sterker zelfvertrouwen!

Tip #2: Kom uit je comfort zone!

Tijdens mijn ‘reis’ naar het niveau zelfvertrouwen dat ik op het moment beheers, heb ik het volgende duidelijk geleerd:

Zonder actie, geen resultaat. Zonder resultaat, geen positieve terugkoppeling.

Dit is naar mijn idee een algemene regel tot succes, maar geldt in het bijzonder voor persoonlijke ontwikkeling en zelfvertrouwen.

Kijk:

Het moment dat je actie onderneemt en je angsten onder ogen komt, overkom je innerlijke blokkades en voedt je daarbij je gevoel van eigenwaarde op een positieve manier!

Uit die comfort zone komen en je angsten onder ogen komen is om die reden de snelste manier een sterk gevoel voor eigenwaarde en zelfvertrouwen.

Het nemen van actie is hierbij een vereiste en hoe verder je uit die comfort zone treedt, hoe groter je resultaten naar meer zelfvertrouwen zullen zijn!

Tip #3: Focus de op de positieve dingen

Neem afscheid van je negatieve gevoelens en focus daarentegen alleen nog op de positieve dingen.

Zoals ik dit artikel al begon, onderzoek heeft aangetoond dat zelfvertrouwen een inspirerende eigenschap is.

Mensen reageren overduidelijk positiever bij de eerste indruk.

In staat zijn om negativiteit om te zetten in positiviteit is in die context een enorm belangrijk aspect als het gaat om het maken van een meer charismatische en zelfverzekerde eerste indruk.

Daarnaast zal je meteen gaan inzien dat het uitfilteren van negativiteit dé sleutel is tot geluk.

Tip #4: Ontdek je sterkte kant

Als je onzeker bent over wat je sterke kant is, maak dan een lijstje met dingen waar je goed in bent of bent geweest.

Dit is vrij simpel te doen en hoeft zeker geen uitgebreide persoonlijkheidstest te worden.

Neem wat tijd om te reflecteren en probeer je sterktes en zwaktes in kaart te brengen. Bedenk enkel wat voor een talenten en kwaliteiten je sterktes zou noemen.

Het doel hiervan is dat je je gaat focussen op je sterktes.

Het is in mijn ogen namelijk beter je te focussen op je sterktes en daarmee in één specifiek aspect heel goed worden, in plaats in meerdere dingen gemiddeld!

Tip #5: Let op je houding

Het aannemen van een goede lichaamshouding heeft twee voordelen, ten eerste heeft het invloed op hoe je je voelt en ten tweede het corrigeren van je houding straalt zelfvertrouwen uit.

Een rechte rug en schouders naar achteren is hier belangrijk.

Zodra je je comfortabel voelt met de juiste houding, ga je vanzelf zelfverzekerder overkomen!

Tip #6: Ga sporten

Ik had het zelf niet beter kunnen zeggen!

Het is vrij aannemelijk om te denken dat mensen anno 2017 toch wel weten hoe ze hun gezondheid moeten aanpakken en begrijp om die reden niet dat er zoveel mensen zijn die gezondheid nog altijd niet serieus nemen.

We moeten tenslotte 80, 90 of zelfs 100 meegaan…

Regelmatig sporten zorgt niet alleen voor een beter uiterlijk, maar ook voor een positiever zelfbeeld. Je zult je nu gelukkiger en energieker voelen en op termijn minder gebreken en ziekte ervaren.

Dubbel goed dus!

Pomp ijzer, doe yoga, ga joggen, mountainbiken, of zelfs wandelen. Het maakt niet uit wat je doet, zolang je maar in beweging komt.

Je zal je gelijk daarna al beter voelen.

Niet alleen zal je je energieker voelen, maar geeft het ook een gevoel van voldoening en ga je er beter uitzien.

Essentieel voor het bouwen van een sterk zelfvertrouwen dus!

“Take care of your body, it’s the only place you HAVE to live” – Jim Rohn.

Tip #7: Accepteer je fouten

Het maken van fouten is menselijk en toegeven en accepteren van je fouten is enorm belangrijk

In de maatschappij waarin we leven wordt het maken fouten als negatief gezien. In andere culturen is het maken van fouten simpelweg onderdeel van je persoonlijke ontwikkeling.

In elk leerproces worden fouten gemaakt en is daarom een cruciaal punt.

Fouten zullen er altijd zijn, of je ze nu accepteert of niet.

Je hebt dus geen andere keus dan fouten te accepteren als je zelfverzekerder wil worden!

Herken de fouten die je maakt en zie het als een kans om te leren en neem het mee als ervaring voor de toekomst.

Tip #8: Lach

Dit punt staat in verbinding met tip #3.

Lachen zorgt er niet alleen voor dat je positiever overkomt naar je medemens maar het helpt je daarbij onbewust in een positievere sfeer te komen!

Ons brein herkent de spieren die we gebruiken als we lachen, dat vervolgens voor meer dopamine hormoon zorgt.

Lachen doet dus niet alleen iets met je omgeving, maar ook met je eigen attitude en geluk.

Win win dus!

Kijk maar eens of het werkt:

Tip #9: Lees boeken

Dit is een tip dat niet alleen relevant is voor het versterken van je zelfvertrouwen.

Voor ontwikkelen van ieder aspect binnen persoonlijke ontwikkelen is het lezen van boeken een van de meest effectieve en economische manieren om snel te transformeren!

Lezen is een soort van sporten voor je brein.

Het boost je creativiteit, je niveau van wijsheid, het houdt je brein fit en wat niet meer en omdat je meer weet ben je meer in staat op jezelf terug te vallen, wat indirect resulteert in meer zelfvertrouwen.

Tip #10: Zorg voor plezier in het leven

Het leven is een verdomd mooi avontuur als je er op je ‘juiste’ manier in staat en zeker te kort om dingen te doen die je niet leuk vindt.

Het is dus jouw taak uit te vinden wat je wil en het vervolgens te gaan doen.

Dit zal je waarschijnlijk niet geheel gemakkelijk afgaan maar het ontwikkelen van jezelf kan enorm leuk zijn en enorm veel voldoenden geven.

Dat betekend ook dat je hard moet werken aan de doelen die jezelf gesteld hebt en dat is alleen maar goed, zolang we onszelf blijven uitdagen groeien we maar zorg ervoor dat je hier voor jezelf de juiste balans in vindt.

Niks is slechter voor je motivatie dan een gebrek aan plezier dus vergeet jezelf niet te belonen zo nu en dan!

Ciao.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *